Een open huis, dat is wat Cordium wil zijn. Voor kandidaat-huurders en voor huurders. William Nelissen, hoofd van de technische dienst, werkt eraan om dat in zijn dienst waar te maken. Met en degelijke klachtenbehandeling, duidelijke prioriteiten in renovaties, een vlotte bereikbaarheid en juiste informatie. ‘Zeg maar William,’ zegt hij, ‘Ge-mijnheer is aan mij niet besteed.’
Al acht jaar leidt William de technische dienst, een team van vijf interne mensen die ook samenwerken met externe onderaannemers. William, Albert, Renaat, Werner en Marc staan in voor twee grote opdrachten: het onderhoud en renovatie van de bestaande woningen en de werfopvolging van nieuwbouwprojecten. Zijn dienst wil het ‘Cordium-gevoel’ uitdagen. ‘Dat betekent dat we ten allen tijde onze huurders respecteren en ons werk een warm hart toedragen,’ zegt William.
Open huis, warm hart
Bewoners die een technisch probleem willen melden, kunnen tijdens de kantooruren bellen. Albert luistert naar de klacht, geeft advies, zet onderaannemers aan het werk en maakt de werkplanning van techniekers Marc en Werner. ‘Binnenkort kunnen de mensen hun klachten ook doorgeven via een website. Daar gaan ze kunnen opvolgen wat de stand van zaken is,’ zegt William.
William wil blijven nadenken over hoe de dienstverlening naar (kandidaat-)huurders altijd beter kan worden, en zoveel mogelijk open kaart spelen over wat wel en niet kan. ‘De financiële mogelijkheden voor renovatie en nieuwbouw zijn beperkt. Onze allergrootste zorg is om die beperkte middelen op de best mogelijke manier in te zetten,’ vindt William.
Prioriteit: warm en droog wonen
Vorig jaar kondigde de Vlaamse overheid een renovatiestop af. Cordium had haar renovatieplanning tot in detail klaar tot 2016, maar door de financiële beperkingen loopt die nu vertraging op. ‘We schatten in dat we sommige plannen enkele jaren voor ons op moeten schuiven. Dus hebben we prioriteiten gesteld. Warm en droog wonen is dan het allerbelangrijkst. Intussen zijn bijna alle daken gerenoveerd, en zijn al hele reeksen oude verwarmingsketels vervangen,’ legt William uit. Bij de woningen waarvan de daken al geïsoleerd werden, blijkt dat de bewoners 25 tot 30% besparen op hun energiefactuur.
Doe wat nodig is, en meer ook
William wil dat Cordium in écht dringende gevallen ook direct kan tussenkomen. Dag en nacht. Voor dringende problemen met de centrale verwarming kunnen de bewoners rechtstreeks terecht bij service-onderaannemers. ‘98% van de problemen is daarmee al opgevangen,’ zegt William. Voor die 2% andere noodsituaties zoeken we een oplossing. ‘Kortsluitingen, gesprongen leidingen of zoals eerder dit jaar nog een bewoonster bij wie was ingebroken. Ze kon haar woning niet meer afsluiten en was alleen met de kinderen thuis. We zorgden ervoor dat die woning meteen weer kon worden afgesloten. ‘
Een echte permanentie heeft Cordium niet, al zou William dat wel te zien zitten. ‘Het is persoonlijke droom dat dat we daar ooit in slagen. Mogelijk door met sommige service-firma’s zoals een slotenmaker of elektricien afspraken te maken daarover. Dat wil ik nog onderzoeken.’
Persoonlijk contact en juiste informatie
Twee minuten luisteren naar een bewoner is soms al een geruststelling voor die persoon,’ zegt William. Gewoon luisteren, mensen goede raad geven en als het nodig is hen ook waarschuwen voor gevolgen die sommige dingen op de lange termijn kunnen hebben. Want in een sociale woonwijk gelden natuurlijk ook regels en voorschriften voor bijvoorbeeld afsluitingen of veranda’s.
William maakt er een punt van om zoveel als kan ter plaatse te gaan kijken wat het probleem is en wat de oplossing kan zijn. ‘En dan geen beloftes doen die we niet met zekerheid kunnen waarmaken. Correct informeren kan ook op een hartelijke manier.’
Topmomenten
William houdt veel ballen tegelijk in de lucht. Herstellingen, kleine renovaties, grote renovatieprojecten en – samen met collega Renaat – de coördinatie van nieuwbouwwerven. ‘De momenten dat mensen in een nieuwe woning kunnen trekken zijn van de meest plezierige gebeurtenissen in mijn werk. Of ook als we woningen kunnen aanpassen zodat mensen met een beperking er beter kunnen wonen. Zoals onlangs nog, in Hoeselt. We hebben daar voor een bewoonster een douche geplaatst en de trapleuning aangepast zodat er een lift kan komen. Die vrouw kan nu haar huis maximaal benutten en er misschien wel levenslang blijven wonen.’
Reacties
Er zijn momenteel nog geen reacties.
Wil jij graag reageren op dit verhaal?