‘Door veel te praten met huurders, lokale besturen en andere organisaties kunnen wij meebouwen aan een hedendaagse visie op wonen en die ook helpen waarmaken,’ zegt Koen Hendrix. De missie is daarbij richtinggevend: ‘Cordium, eerste partner in sociaal wonen’.
Koen Hendrix is voorzitter van het directiecomité, een mandaat dat hij opneemt namens aandeelhouder VKW, de Limburgse werkgeversorganisatie. Hij steunt op tien jaar bestuurservaring in de huisvestingsmaatschappij. Zijn aandacht gaat uit naar het opbouwen van een klantgerichte organisatie waarin de medewerkers het beste van zichzelf kunnen geven. Voor de toekomst ziet de directievoorzitter drie uitdagingen.
Slim organiseren
Allereerst wil Koen de ingeslagen weg verder zetten: verder bouwen aan een sterk Cordium dat goede prestaties neerzet. ‘Ik wil dat medewerkers en bestuurders zich betrokken voelen en hun talent voor de volle honderd procent inzetten om de missie waar te maken,’ verduidelijkt hij. ‘Met een kleine ploeg zoals de onze, is het de uitdaging om de sterkten die we hebben op de best mogelijke manier te benutten.’
‘Best in class’
50 jaar oud en 1700 woningen gerealiseerd: daarmee is Cordium een relatief jonge en kleine sociale huisvestingsmaatschappij. Het bestuur ziet dat als een stimulans om vernieuwende dingen te ondernemen. Inspelen op actuele woontrends bijvoorbeeld. En creatief omgaan met sociale veranderingen die nieuwe woonbehoeften veroorzaken. Door de snelle vergrijzing zijn er bijvoorbeeld meer en meer aangepaste woningen nodig, liefst geïntegreerd in buurten waar ook jonge gezinnen wonen.
‘Als sociale huisvestingsmaatschappij zijn wij mee verantwoordelijk voor een goede sociale mix en voldoende ontmoetingskansen in de woonwijken.’
Converseren met alle partners
Dat kan maar groeien als we open communiceren met huurders, lokale besturen en andere woonorganisaties goed zit. De lokale besturen zijn net vernieuwd. ‘Ook dat is een belangrijke aanleiding om veel gesprekken te voeren. Waar het ons om gaat is dat wij naar best vermogen kunnen bijdragen aan die gezonde sociale mix in de gemeenten.’
Drie uitdagingen dus, te zien in het perspectief van kernwaarden als toegankelijkheid en menselijke waardigheid. ‘Die waarden moeten ook voelbaar zijn in de manier waarop wij omgaan met renovaties, klachtenbehandeling en de manier waarop we omgaan met rechten en plichten van alle betrokkenen,’ besluit Koen.
Reacties
Er zijn momenteel nog geen reacties.
Wil jij graag reageren op dit verhaal?