‘Het is mijn wens en mijn taak om een hartelijke, ‘Cordiale’ indruk na te laten bij de mensen’, zegt Dorien Geebelen. Dorien staat onder meer in voor de ontvangst van kandidaat-huurders, het beheer van de wachtlijst en de toewijzing van woningen.
Dorien ontvangt kandidaat-huurders die zich willen inschrijven voor een sociale woning. Zij geeft de mensen alle informatie die ze nodig hebben: wat de voorwaarden zijn om in aanmerking te komen voor een sociale woning, welke administratieve formaliteiten ze moeten in orde brengen en hoe het allemaal in zijn werk gaat bij Cordium.
‘Ik probeer de mensen heel persoonlijk te benaderen, zodat ze niet het gevoel krijgen dat ze ‘maar’ één van de 1500 wachtenden zijn.'
In dat eerste contact wil ik dat de mensen ervaren dat het er bij Cordium menselijk aan toe gaat, dat wij open staan voor al hun vragen en zullen zoeken naar een gepast antwoord. En ik leg hen uit waarom het heel lang kan duren voor er een geschikte woning vrij komt voor hen.’
Als er een woning vrijkomt die voldoet aan de vragen en de gezinssituatie van de kandidaat-huurders die bovenaan de wachtlijst staan, maakt Dorien alles in orde voor de toewijzing van de woning. Als de kandidaat-huurder de woning aanvaardt, komt men op het kantoor in Hasselt het huurcontract ondertekenen. ‘Tussen het moment dat een huurder de woning verlaat en een nieuwe huurder die woning toegewezen krijgt, zit minstens één maand. Die tijd heeft Cordium nodig om de woning op te frissen en de nodige herstellingen uit te voeren, zodat de nieuwe huurder een nette en veilige woning kan betrekken.’
Dorien is nog nieuw in het team, en in haar inwerkperiode is een hele nieuwe wereld op haar afgekomen. ‘Het verbaast me steeds, als ik zie hoe hard sommige mensen moeten knokken om rechtop te blijven in hun leven. Dat zijn vaak sterke mensen, die goed weten in welke situatie ze zitten, maar geen kant op kunnen. Dat besef vraagt nu nog veel energie van mij. Ik zou zo graag willen helpen, maar daar zijn grenzen aan in tijd en in regelgeving.’
‘Het verbaast me steeds, als ik zie hoe hard sommige mensen moeten knokken om rechtop te blijven in hun leven.'
Wat Dorien ook bijzonder vindt is de manier waarop alle medewerkers van Cordium bij elke huurder of kandidaat-huurder betrokken zijn. ‘Ik heb hier ontdekt dat elke vraag een heel proces in gang zet waar bijna elke collega voor een bepaald onderdeel bij betrokken is. Ik vind dat een bijzondere kracht. Ik hou van een goed inzicht in alles, en van samen met collega’s de lat hoog leggen.’
De Dag van de Bewoners kwam nauwelijks twee weken na Doriens eerste werkdag. ‘Een prachtige teambuilding met de collega’s en zo fijn om ook gesprekjes te hebben met bewoners. Er was daar een dynamiek voelbaar van mensen die iets gemeenschappelijks hebben.’ Dat het bij de mensen ook iets losgemaakt heeft, voelde Dorien meteen daarna op de zitdag. Mensen die tijdens het feest vragen hadden, werden op het hart gedrukt om erover te komen praten. Heel wat van hen hebben dat onmiddellijk na het weekend gedaan.’
Reacties
Er zijn momenteel nog geen reacties.
Wil jij graag reageren op dit verhaal?