Of bewoners van sociale woningen ook hun eigen vereniging hebben? Jazeker. In VIVAS, de (Vlaamse) vereniging van inwoners van sociale woningen, ontmoeten bewoners elkaar voor overleg, delen ze inspiratie en maken ze samen een punt waar het nodig is. Jaarlijks organiseert VIVAS een bewonerscongres. Dit jaar ontmoeten ruim 300 bewoners elkaar in Mol rond het thema ‘Sociaal is meer dan gezellig.’ Cordium zal erbij zijn.
In en rond nogal wat huisvestingsmaatschappijen zijn bewonersgroepen actief. Soms georganiseerd en ondersteund door de huisvestingsmaatschappij zelf, in andere gevallen door het lokaal bestuur of vanuit samenlevingsopbouw. Sommige groepen zijn actief in één wijk, andere in een gemeente of stad en nog andere op niveau van het werkgebied van de huisvestingsmaatschappij. Een geregeld ‘kader’ op Vlaams niveau is er niet. Bewonersgroepen bedenken zelf waaraan ze willen werken en hoe ze dat doen. Bij VIVAS zijn een achttiental plaatselijke bewonersgroepen aangesloten. Zij ontmoeten elkaar geregeld en participeren aan een Vlaamse stuurgroep, die ook het congres voorbereidt.
Initiatief van Vlaams Huurdersplatform
VIVAS krijgt ondersteuning vanuit het Vlaams Huurdersplatform, dat daarnaast ook de Huurdersbonden coördineert. Wat het verschil is tussen de huurdersbonden en VIVAS? Viki Leysen van VIVAS: ‘Om het simpel te zeggen: private en sociale huurders die een individueel probleem hebben rond hun huur, kunnen – mits een beperkt lidgeld – voor advies terecht bij de huurdersbond. VIVAS verdedigt de gemeenschappelijke belangen van sociale huurders en bevordert het contact tussen bewonersgroepen. Wij proberen de huisvestingsmaatschappijen en het beleid te inspireren.’
Congres 2014: Sociaal is meer dan gezellig
Het bewonerscongres 2014 draait om het sociaal beleid van de huisvestingsmaatschappijen. Viki: ‘Uit de rapporten van de visitatiecommissie (een vorm van controle van de huisvestingsmaatschappijen door de Vlaamse overheid, n.v.d.r.) blijkt dat klantvriendelijkheid naar bewoners nog vaak het zwakke broertje is in de prestaties van huisvestingsmaatschappijen. Er kan nog veel werk verzet worden om de huurder centraal te zetten in de communicatie tussen de maatschappijen en hun (kandidaat-)huurders.’
Sociaal betekent ook dialoog
Een tweede uitdaging gaat een stuk verder: ‘Huurders willen graag betrokken worden bij beslissingen van hun huisvestingsmaatschappij die een effect hebben op hun woonsituatie’, zegt Viki. ‘En natuurlijk weten huurders dat ze geen volledig beslissingsrecht kunnen verwachten. Ze willen wel een inbreng kunnen doen.’ Dat is zowel voor de bewonersgroepen als voor de huisvestingsmaatschappijen een groeiproces, vindt Viki. ‘We kunnen niet verwachten dat huisvestingsmaatschappijen die nu hun eerste stappen op de weg naar participatie zetten al meteen voluit gaan. Wat minstens wel mogelijk moet zijn is dat ze de basistaken rond informatie en communicatie – die via regelgeving opgelegd zijn – uitvoeren.’
Klantvriendelijkheid plus duurzaam en kwaliteitsvol wonen
Viki Leysen ziet een drietal speerpunten in de samenwerking tussen huisvestingsmaatschappijen en bewonersgroepen: ‘Een klantvriendelijk, constructief sociaal beleid is de eerste. Duurzame huisvesting realiseren is een tweede. Dat draait onder meer om betaalbaarheid en woonzekerheid. En als derde zien we woonkwaliteit en leefbaarheid, zowel van woningen als van de woonomgeving. Werken aan een propere buurt en aan sociale cohesie is een opdracht waar bewoners en sociale huisvestingsmaatschappijen samen vooruitgang in kunnen boeken.’
Dialoog in Mol
Tijdens het congres 2014 gaan bewoners en sociale huisvestingsmaatschappijen daarover met elkaar in gesprek. Op het programma staat een paneldebat met vertegenwoordigers van VIVAS en de huisvestingsmaatschappijen. In workshops gaan de congresgangers dieper in op de rol van de sociale dienst, de samenwerking met andere actoren, het onthaal van huurders, leefbaarheid van buurten en bemiddeling bij moeilijkheden. Reinout Van der Sijpe, diensthoofd huurderszaken bij Cordium, zal getuigen over hoe de huisvestingsmaatschappij haar sociaal beleid in de praktijk omzet.
(op de foto: een sfeerbeeld van het bewonerscongres van Cordium, 2013 – door Ronny Vanthienen)
Meer lezen over samenwerking tussen bewoners en huisvestingsmaatschappij bij Cordium? Hier vind je nog verhalen:
- Welkom nieuwe bewoners: Huurders maken kennis met nieuwe woonst in Rijkhoven
- Wonen voor kwetsbare doelgroepen: Nieuwe studio’s voor project Wonen-Welzijn zijn klaar.
- Bewonersgroep in Hoeselt van start: En we zijn vertrokken!
- Zoektocht naar goed communiceren bij grote veranderingen: Niet communiceren is geen optie
- Cordium wil bouwen aan samenwerking: Bewoners zijn partners van huisvestingsmaatschappij
Reacties
Er zijn momenteel nog geen reacties.
Wil jij graag reageren op dit verhaal?